עיר ואם - סיפורן של שתי נשים

מירב שני ישראלי שלחה אלי את כתב היד של ספרה לפני כשנה וחצי. בדרך כלל אני לא נוהגת לערוך ספרי פרוזה, כלומר רומנים שבהם יש לבנות דמויות ועלילה. ואני נוהגת להפנות את הכותבות האלו לעורכות אחרות, מוכשרות ממני. למה אמרתי כן? אולי מפני שהספר נוגע בנושא קרוב מאד ללבי. כמו הרבה נשים-אחיות אחרות, אני נושאת בלבי את הידיעה שהיתה פעם תרבות אחרת עלי אדמות. תרבות שבה נשים הובילו את הדת והחברה. לתרבות זו לא נשארו כמעט עדויות, מפני שהיתה עדיין תרבות שבעל פה. ישנן עדויות שהשתמרו ונכתבו בדיעבד, אבל את ההיסטוריה כתבו ומחקו ושכתבו גברים מלומדים. מירב עוסקת בספר שלה בדיוק בנושא כזה. שתי דמויות עיקריות יש ברומן – האחת בת זמננו, מפלסת את דרכה בתרבות גברית, שובניסטית בחיפוש אחר האם, אחר אורח חיים טבעי יותר, שיש בו מקום לטקסים, לדמיון ולאלוהות נשית. השנייה, בת לתרבות האלה, חיה מאות שנים קודם לכן באירלנד הירוקה, בזמנים בהם העולם משתנה. היא עדה לשינוי התרבותי וכואבת אותו. כך משתלבים שני הסיפורים – של אלונה בת המאה העשרים ואחת בחיפושיה אחרי התרבות שאבדה, ואירידי בת לדת הנשכחת. 

הספר נמצא בתהליך עריכה מתקדם. אנחנו חוקרות יחד את העלילה של כל אחת מהגיבורות, מדייקות את ההתרחשויות ומבחינות בין הקולות השונים. זהו תהליך מאד מיוחד של חשיפת הסיפור שהיה נראה כאילו כבר כתוב וגמור, אבל למעשה רובו היה מתחת לפני השטח ממתין להתגלות ומלא בהפתעות. הנה דוגמא מתוך התהליך. אירידי היא בת לכוהנת בעיר. אמה מלמדת אותה כבר מילדות דברים שונים. כמו למשל על צמחי מרפא. הכתיבה של מירב לא ירדה לפרטים. כשחשבנו על כך אמרתי לה שעליה לפחות למצוא צמח אחד שהיה גדל באזור ולכתוב עליו במפורט. זה יוצר אצל הקוראות את התחושה שהמידע אמין. מירב בחרה לכתוב על האלון לאחר תחקיר שבמהלכו גילתה ש אירלנד היתה מכוסה יערות אלון שנעלמו במאה ה 17. היא נזכרה גם שהאלון היה מרכיב טקסי חשוב אצל הדרואידים. וכתבה פסקה מפורטת. רק לאחר שכתבה עשתה את הקישור לשמה של הגיבורה השנייה – אלונה. אלו מסוג ההפתעות שמתגלות כשמתחילים להזיז סיפור.

דילוג לתוכן